Dzień ślubu

Reportaż ślubny to historia o Was widziana moimi oczami. Taka historia składa się głównie z fotografii reportażowych - niepozowanych, wyłapanych momentów, ale oprócz nich ważne są detale, miejsca i portrety. Każdy z nas postrzega świat inaczej, a fotografujemy to, co jesteśmy w stanie dostrzec, dlatego tak ważna jest świadomość, że obserwuję Wasz dzień tak jak czuję.

Nie traktujcie tych wskazówek jak instrukcji do wypełnienia. Nie w tym rzecz, żeby odgrywać jakąś rolę i działać ze scenariuszem. Są to tylko pewne rady i podpowiedzi, co się sprawdziło, a czego unikać. W jaki sposób odrobinę sobie pomóc, żeby uniknąć stresu, dobrze się nastawić i przy okazji pomóc też lepszym zdjęciom! :-) 

K&M-042.jpg

Przygotowania

- Pierwsza i podstawowa sprawa: WYSPAĆ SIĘ!

Panna Młoda jest najpiękniejsza nie ze względu na makijaż i piękną suknię, ale głównie dzięki aurze radości i miłości. Pamiętajmy, że kobiece piękno zaczyna się w naszych serduchach, więc choćby świat się walił nie dajcie stresowi zabrać sobie tej cudownej radości z bycia Tą Jedyną Panną Młodą. 

- Jeśli dopada Was przedślubny kryzys wracajcie do myśli, że ślub to nie jest rozdanie Oscarów, a wspaniały dzień wśród Waszych najbliższych, ukochanych osób, przyjaciół. Nic wielkiego się nie stanie od drobnego spóźnienia czy nieco innego koloru kwiatów. Piękne zdjęcia powstają przy szczerych emocjach, nie dajcie się więc wkręcić w machinę perfekcyjnej organizacji-reżyserki. NIE BĘDZIECIE CHCIELI TAK TEGO ZAPAMIĘTAĆ.

Przejdźmy do akcji ;-)

– Na przygotowaniach pojawiam się najczęściej u Panny Młodej, ok. 2­ godziny przed ceremonią. 

– Makijaż może być nieco mocniejszy niż codzienny. Aparat w magiczny sposób „zjada” intensywność make-upu.

– Przygotowania Pana Młodego: są możliwe, jeśli jest między Wami niewielka odległość. Najważniejsza jest organizacja czasu, żeby nie zmarnować go na przejazdy. Niestety jeśli ze względu na harmonogram trzeba wybierać jedną lokalizację lepiej jest fotografować przygotowania Panny Młodej (kobietom zależy na nich w szczególny sposób, wybaczcie Panowie :) 

– Przygotujcie:

  • biżuterię,
  • buty,
  • zaproszenie ślubne,
  • spinki do mankietów,
  • muchę/krawat,
  • perfumy,
  • suknię na ładnym wieszaku,
  • wszystko co jest dla Was ważne i wyjątkowe, jest Waszą historią

- Poproście florystę o 2-3 dodatkowe kwiaty, bez żadnych dodatków. Mogą to być resztki z bukietu, gałązka eukaliptusa... Świetnie przydają się do fotografowania dodatków.

– Jeśli makijaż odbywa się w domu/hotelu i jest możliwość wyboru miejsca starajcie się wybrać pokój najjaśniejszy i możliwie najbardziej przestrzenny

– Gdybyście mieli do dyspozycji ogród lub taras warto przemyśleć przeniesienie się na kilka ujęć właśnie tam

– Uprzedźcie rodzinę, że Wasz fotograf nie gryzie, nie powinni się stresować i jestem tam także dla nich. Proste rzeczy i gesty tworzą atmosferę tego dnia, a im bardziej otwarta i świadoma tego rodzina tym łatwiej o dobre fotografie. Poza tym jestem całkiem miła i niegroźna :­)

– First look. To piękny moment i naprawdę warto przeżyć go intymnie, niekoniecznie w towarzystwie całej rodziny. Jeśli jest możliwość zorganizowania tego poza domem, w ogrodzie lub nawet w niedalekiej okolicy, przemyślcie sprawę, bo ta chwila bardzo mocno zapada w pamięć i takie właśnie momenty warto szczególnie celebrować. 

- Jeśli tylko uda się wygospodarować chwilę możemy wykonać krótką sesję portretową. Po Waszym pierwszym spotkaniu - to idealny moment! Gdyby ze względu na czas się nie udało, nic straconego, zorganizujemy to na przyjęciu.

Kilka inspirujących filmów FIRST LOOK: 


Ceremonia

K&M-085.jpg

– Kilka tygodni przed ceremonią podpisywane są dokumenty w parafii, gdzie zostanie udzielony ślub. To miły zwyczaj poinformować wtedy księdza, że macie wynajętego fotografa i czy nie będzie kłopotu ze zrobieniem dokumentacji ceremonii.

- Jeśli planujecie błogosławieństwo rodziców, a przygotowujecie się np. w hotelu, miejscu nie związanym z Waszymi rodzinami, to dobrym pomysłem jest przeniesienie tego zwyczaju do kościoła. 10 minut przed ceremonią, w bocznej kaplicy... bardzo pięknie i uroczyście, a na pewno ładniej niż w ciasnym hotelowym pokoju.

– Są określone zasady kiedy można wykonywać zdjęcia na Mszy, a kiedy stanowczo jest to zabronione. Fotografowie odbywają specjalne kursy i uzyskują licencje (tak, jest coś takiego:) Swoboda pracy zależy w dużej mierze od księdza i jego nastawienia, dlatego staram się poruszać bardzo dyskretnie. 

- Nie bójcie się okazywać sobie uczuć! Trzymajcie się za ręce, dużo zerkajcie na siebie, bądźcie blisko. <3

- Wielu gości będzie robić Wam zdjęcia smartfonami, aparatami, tabletami. Najczęściej radzę sobie z tym bez większych problemów, trochę gimnastyki jeszcze nikomu nie zaszkodziło :) W kościele fotografuję bez użycia lampy, bo gwarantuje to Wam spokój i intymność. Upewnijcie się, że Wasi rodzinni "paparazzi" nie będą zbyt intensywnie fotografować podczas ceremonii, warto poprosić o dyskrecję i nie używanie lampy błyskowej. 

– Zdjęcie grupowe ma sens kiedy gości jest mniej niż 100 osób lub kiedy pod kościołem znajdziemy schody. W innym wypadku widocznych jest niewielu gości, ponieważ trudno jest ułożyć tak wielką grupę ludzi na płaskim terenie i nakłonić ich, aby zadbali o własną widoczność. Znacznie bardziej goście doceniają zdjęcia z sesji rodzinnych, mini­grupówek, które możemy wykonać podczas przyjęcia. Jednak gdyby zależało Wam na zdjęciu grupowym pod kościołem najlepszy moment do tego jest zaraz po wyjściu z kościoła.

K&M-108.jpg

Wesele

rustykalny slub dekoracje
pierwszy taniec wesele

-  Obecnie króluje trend rustykalne-boho, ale niezmiennie z podium nie schodzi stylizacja glamour i vintage. Bardzo modne były wianki, słoiczki, leśne motywy, craftowy, surowy papier. Często jednak zapomina się o tym, że taki styl musi pasować do sali weselnej, a niestety lokali o takim charakterze jest stosunkowo niewiele. Kiedy wybieracie salę przemyślcie jej charakter, czy jest na tyle elastyczna, żeby wprowadzić do niej jakiś dominujący motyw przewodni. Bardzo mocno polecam Wam książki wydawane przez BridelleJest to zbiór kompletnych stylizacji, z doborem kolorów przewodnich, poradami profesjonalistów. Wspaniale wydana i bajecznie pięknie zrealizowana książka!

- W ogromnej mierze to oświetlenie buduje klimat imprezy. Jeśli Wasza sala odbiega od Waszych marzeń to właśnie odpowiednie oświetlenie potrafi zmienić ją nie do poznania. Zespoły nie zawsze przykładają się do świateł, dlatego warto zapytać wcześniej czym dysponują. DJ'e prawie zawsze zapewniają bardzo dobre oświetlenie sali tanecznej. Czasami warto przemyśleć sprawę zewnętrznej firmy oświetleniowej, która w możliwie najbardziej efektowny sposób "pomaluje" światłem przestrzeń. Działa to in plus i na zabawę gości, i materiał fotograficzny.  

- Pierwszy taniec.  Jeśli nie czujecie się na siłach, a marzy Wam się romantyczny pierwszy taniec, postawcie na piękną piosenkę, Waszą bliskość, uśmiechy, nieskrępowaną radość z bycia ze sobą, czułe gesty. Wspaniale się na to patrzy! To dużo lepsze rozwiązanie niż pełen nerwowości układ ćwiczony miesiącami - Wasz stres też udzieli się gościom, kompletnie mija się to z celem. :-)

- W trakcie przyjęcia porwę Was na 10-15 minut sesji portretowej. Takie zdjęcia to must have - to był w końcu TEN dzień. Takie portrety emanują niezwykłą energią i radością, ciężko to powtórzyć na sesji innego dnia.

- Ważne są też pamiątkowe zdjęcia pozowane z najbliższą rodziną, dlatego każdej Parze przypominam o tym, żeby zaprosić rodziców, rodzeństwo, świadków, dziadków na parę minut na małe zdjęcia grupowe. Jeśli zależy Wam na takiej dokumentacji wszystkich gości weselnych, trzeba pamiętać, że zajmuje to sporo czasu i przy większej liczbie niż 120 osób skutecznie opóźnia rozkład dnia i po prostu męczy. Wyjściem jest zrobienie mini-grupówek, np. całymi rodzinami albo stolikami. Musicie tylko wspomnieć o tym na początku wesela, żeby był czas na organizację.

- Mnóstwo gości robi zdjęcia smarfonami, fajnie jest skorzystać z mocy hashtagów i przy każdym stoliku albo winietce oznaczyć dla nich instagramowe # krzyżyki. Super sprawa zobaczyć następnego dnia backstage z własnego wesela :-) 

- Pierwszy taniec nie zawsze jest najromantyczniejszym przeżyciem dnia, bądźmy szczerzy. Dlatego warto pomyśleć nad drugą opcją, wieczorną, zdecydowanie bardziej intymną. Zachęcam, żeby poprosić o zagranie czegoś dla Was wyjątkowego, jakiejś ważnej dla Was piosenki. To wspaniałe jeśli za dobrym zdjęciem idą piękne emocje! To w końcu Wasz Dzień. Takie fotografie są cudowną puentą reportażu.

- Fajne atrakcje, które się sprawdzają:

  • fotobudka lub luźne gadźety do zdjęć
  • barmani lub pokaz barmański
  • taniec ze świecami (wolna piosenka, każda para dostaje świecę, gasną światła)
  • pokaz tańca + nauka tańca dla gości
  • animacje dla dzieci
  • taniec belgijski
  • Instaxy, polaroidy + gadżety (goście to uwielbiają!)
  • nauka tańców regionalnych
  • zimne ognie na zewnątrz
  • albumy rodzinne (Wasi bliscy mogą chętnie powspominać dawne czasy)
  • ścianka z Waszymi zdjęciami/"drzewo genealogiczne"

 - Reportaż kończę po oczepinach, ok. 00.30-1.00, po upewnieniu się, że materiał jest kompletny. O tym co dalej ze zdjęciami przeczytacie TUTAJ